مرغداری شروع یک تجارت پر سود در ایران

تجارت مرغداری شروع یک تجارت پر سود در ایران مرغداری را می توان به عنوان فرآیند پرورش انواع  پرندگان اهلی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز و غیره برای تخم مرغ یا گوشت آنها تعریف کرد. این یک رویه رایج در ایران برای مدت طولانی بوده است که به بخشی ضروری از سیستم  کشاورزی تبدیل شده است.

پرورش طیور را می توان به عنوان یکی از سودآورترین ایده های تجاری کشاورزی در ایران امروز در نظر گرفت. برای شروع نیاز به سرمایه هنگفتی نیست زیرا اگر فضای کافی برای بردن تعداد پرندگان مورد نظر خود دارید، می توانید از راحتی خانه خود شروع کنید.

پرورش طیور در ایران

تقاضا برای محصولات دامی، از جمله طیور، در ایران و سراسر آفریقا در نتیجه رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی به سرعت در حال گسترش است. پرورش طیور یکی از بخش های در حال رشد سریع در صنعت کشاورزی در ایران است.  صنعت طیور  تا سال 2017 بیش از 1.2 تریلیون N1 ارزش دارد.

از دیدگاه اندازه بازار، تولید تخم مرغ ایران بزرگترین تولید در آفریقا است و بعد از آن آفریقای جنوبی. واردات مرغ (به استثنای جوجه یکروزه) توسط ایران در سال 2003 ممنوع شد که باعث رشد تولید مرغ داخلی شد. بخش مرغداری ایران بسیار پراکنده است و بیشتر مرغ ها در “حیاط خلوت” یا در مزارع مرغداری با کمتر از 1000 پرنده پرورش می یابند.

در میان انواع مرغداری (مرغ، بوقلمون، غاز و اردک)، مرغ رایج ترین مرغ است، زیرا کشاورزان به طور مرتب تعداد زیادی مرغ یا تخم مرغ برای غذا یا گوشت پرورشی دریافت می کنند. مصرف بالای محصول نهایی؛ مرغ و تخم مرغ امروزه در بازار و حتی در خانه های مختلف در ایران تقاضای دائمی دارند و این باعث می شود مرغداری بسیار سودآور باشد زیرا به نظر می رسد منبع قوی پروتئین حیوانی خارج از ماهی، گوشت خوک و گاو است.

5 مرحله برای راه اندازی یک مرغداری در ایران

آیا قصد دارید مرغداری خود را راه اندازی کنید؟ اگر چنین است، پس باید با در نظر گرفتن تمام جوانب آن، وارد کسب و کار شوید. درست از راه اندازی برخی از تجهیزات اولیه گرفته تا پرورش پرندگان و بازاریابی کسب و کار خود، باید هر قدم را عاقلانه بردارید.

پرورش طیور انواع مختلفی دارد مانند پرورش اردک، پرورش مرغ، بلدرچین، بوقلمون، امو، جوجه گوشتی و غیره. در زیر پنج مرحله اساسی وجود دارد که باید برای شروع یک تجارت سودآور پرورش حلزون در ایران دنبال کنید.

مرحله 1 – نوع پرنده طیور را انتخاب کنید
قبل از شروع کسب و کار مرغداری خود، مهم است که تصویر واضحی از نوع نژادهای طیور برای پرورش داشته باشید (مهمتر از همه، نژادهای طیور که تعداد زیادی تخم می گذارند ). امروزه در ایران، جدای از جوجه های محلی، دو نژاد عمده در بین مرغداران رایج است.

جوجه های گوشتی: نرها و ماده های جوانی که برای گوشت پرورش می یابند. آنها از وزن هچ 40 گرم به وزن تقریباً 1.5 تا 2 کیلوگرم در عرض 6 هفته رشد می کنند.

لایه ها: مرغ ها برای تولید تخم مرغ تجاری استفاده می شوند و سپس برای گوشت کشته می شوند. جوجه های لایه ای از یک روزگی پرورش می یابند. تخم گذاری را از 19-18 هفتگی شروع می کنند و تا 72-78 هفتگی ادامه می دهند.

جوجه‌های گوشتی : جوجه‌های گوشتی نیز مانند جوجه‌های گوشتی برای تولید گوشت هستند و تقاضای ویژه‌ای در بازار دارند اما رشد آن بر خلاف جوجه‌های گوشتی که خیلی سریع رشد می‌کنند بسیار کند است. خروس ها می توانند در بسیاری از محیط ها زنده بمانند.

مرحله 2 – مکان/سایت مزرعه مناسب را انتخاب کنید
مکانی که مرغداری شما در آن قرار دارد برای تجارت شما بسیار مهم است. برای شروع پرورش طیور به یک سایت مزرعه نیاز دارید. اندازه زمین کشاورزی طیور باید با توجه به تعداد پرندگانی که می خواهید پرورش دهید تعیین شود. اگر زمین کافی در حیاط خلوت خود دارید و توانایی خرید یک سایت جدید را ندارید، همیشه بهتر است از کوچک شروع کنید. شما می توانید با آنچه دارید شروع کنید، اما آن را در اولویت قرار دهید تا به محض اینکه بتوانید آن را بپردازید، مزرعه ای بهتر به دست آورید.

یک سایت مرغداری خوب باید به دور از هرج و مرج و شلوغی شهر باشد. محیطی آرام و عاری از آلودگی باشد. مزرعه باید منابع آب آشامیدنی کافی، تمیز و تازه در مجاورت داشته باشد. همچنین، سایت باید عاری از دشمنان طیور و شکارچیانی مانند روباه و پلنگ باشد. محل باید به راحتی از جاده های اصلی قابل دسترسی باشد تا حمل و نقل محصولات کشاورزی در زمانی که برای فروش آماده می شوند آسان شود.

مرحله 3 – مسکن و سرپناه خوبی برای پرندگان فراهم کنید
وقتی صحبت از پرورش طیور می شود، مسکن فاکتور مهم بعدی بعد از گرفتن سایت مزرعه است. برای حفاظت و بقای پرندگان مرغداری تجاری شما، یک جایگاه مناسب برای طیور ضروری است . سیستم مسکنی که انتخاب می کنید کاملاً به نژاد طیور و روش پرورش بستگی دارد. طراحی مسکن متناسب با انواع روش های پرورش طیور متفاوت است.

مسکنی که قرار است ساخته شود باید به اندازه کافی جادار باشد تا امکان حرکت و دویدن آزادانه پرندگان را فراهم کند. پناهگاه ها باید به اندازه کافی افزایش یابد تا از خطر سیل جلوگیری شود. باید به اندازه کافی جادار باشد تا امکان حرکت و دویدن آزادانه پرندگان را فراهم کند. علاوه بر این، پناهگاه باید به اندازه کافی تهویه شود و از نور خورشید محافظت شود.

مرحله 4 – تغذیه و درمان پرندگان طیور
برای تولید مرغ تجاری، مواد غذایی با کیفیت خوب و بسیار مغذی ضروری است. تغذیه با کیفیت و مرتب پرنده را همیشه سالم و بسیار پربار نگه می دارد. خوراک باید همیشه تمیز و خشک نگه داشته شود، زیرا خوراک آلوده می تواند طیور را آلوده کند. غذای تازه با کیفیت و مغذی کلید موفقیت در تجارت مرغداری است. پرندگان شما نیازی به کمبود آب ندارند. کمبود آب کافی می تواند مانع رشد آنها شود.

مصرف دارو و واکسیناسیون مناسب می تواند از بسیاری از بیماری های طیور جلوگیری کند. به عنوان یک مرغدار تجاری، شما باید یک دکتر دامپزشک داشته باشید که بتواند در صورت لزوم، پرندگان شما را بررسی کند. داروها و واکسیناسیون های مختلفی وجود دارد که به سلامت پرندگان شما کمک می کند تا آنها را در برابر ویروس ها و عفونت های باکتریایی، در صورت ابتلا به یک بیماری عفونی، در امان نگه دارید.

مرحله 5 – بازاریابی و فروش پرندگان طیور
پرورش طیور یک تجارت سودآور است و آرزوی هر مرغدار این است که پس از هر برداشت محصول، فروش خوبی داشته باشد. بنابراین باید به جنبه بازاریابی و فروش کسب و کار خود توجه کنید . آنقدر درگیر جنبه عملیاتی کسب و کار خود نشوید که جنبه فروش را نادیده بگیرید.

با این وجود، ایده های زیر می تواند به شما در بازاریابی و فروش مرغ کمک کند. کسب و کار خود را به صورت آنلاین، فروش به هتل ها و رستوران ها، تبلیغات محصولات خود، استخدام بازاریابان، تحویل در منزل و غیره.

هزینه راه اندازی یک مرغداری

بسیاری از مشاغل جدید نیاز به سرمایه زیادی دارند که در دسترس اکثر صاحبان مشاغل نیست. یک کسب و کار استارت آپی معمولی نیز زمان زیادی طول می کشد تا بازده سرمایه شما را به همراه داشته باشد. در مقابل، یک کسب و کار مرغداری در مقیاس کوچک هزینه راه اندازی نسبتا پایین و بازدهی سریعی دارد.

شما می توانید با کمتر از 50000 N (که اساساً هزینه خرید جوجه های یک روزه و تغذیه آنها را پوشش می دهد) شروع کنید و در عرض شش ماه 100٪ بازده سرمایه خود را دریافت کنید. و از آنجایی که جوجه ها فقط 21 روز طول می کشد تا از تخم بیرون بیایند، می توانید تنها سه هفته پس از شروع به درآمدزایی کنید. هیچ کسب و کار دیگری نمی تواند چنین چرخش سریعی را فراهم کند.

نتیجه
پرورش مرغ تجاری در ایران فرصت تجاری سودآوری را برای کارآفرینان ایجاد کرده و هنوز هم ایجاد می کند و می تواند منبع شغلی عالی برای جویندگان کار باشد. بیشتر کارآفرینان ترجیح می دهند جوجه های یک روزه تولید کنند و آنها را به پرورش دهندگان بفروشند، زیرا این گزینه آسان تر و کم خطرتر است. با این حال، انتخاب با شماست.

به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید منابع مالی کسب‌وکار خود را از همان ابتدا تامین کنید و در قلب این فرصت‌های تجاری قابل دوام در مرغداری، پلت‌فرم‌هایی مانند نرم‌افزار صورت‌حساب آنلاین ما قرار دارند که به شما کمک می‌کند تا درآمدها و هزینه‌های کسب‌وکار خود را به درستی پیگیری کنید. سهولت.